Tomáš Voltr: Stát otevřel dveře biometanu v dopravě, chybí ale legislativa

24. června 2021

Konec dotací na nákup autobusů poháněných stlačeným zemní plynem vypadá pro dopravce jako nepříjemná zpráva. Ve skutečnosti se pro ně otvírá cesta k širokému využívání biometanu. A to je bezesporu dobrá zpráva nejen pro ně, ale i v širším smyslu. Biometan vyráběný například v bioplynce v Rapotíně z odpadu má totiž ve srovnání s fosilním zemním plynem až o osmdesát procent nižší uhlíkovou stopu. 

Ukončení dotační podpory pro autobusy poháněné zemním plynem představuje systémový krok, jehož cílem je zajistit čtrnáctiprocentní podíl obnovitelných paliv v dopravě. Současně vychází z Národního akčního plánu čisté mobility a respektuje také širší cíle Evropské unie. Stát nicméně počítá s tím, že umožní kombinaci pohonu zemním plynem s biometanem. Autobusy s motorem na CNG přitom pohon biometanem bez problémů zvládají. Biometan se svým chemickým složením totožný se zemním plynem a je tedy možné vtláčet jej do plynárenské distribuční soustavy.

První výzvy a konkrétní parametry pro dotace na autobusy využívající biometan by měly přijít podle informací webu Z dopravy na přelomu letošního a příštího roku. Tento termín vnímám jako okamžik, kdy by se Česko mohlo začít řadit mezi státy využívající se své autobusové dopravě ekologický, ekonomický a efektivní biometan. Tento druh pohonu už svůj potenciál úspěšně dokazuje v Itálii, ve Švédsku nebo ve Francii. Všechny tyto země postupně „špinavým“ autobusům, tedy těm, které využívají fosilní paliva, zamezuje vjezd do stále širších městských center.

Celkově tedy jde o správné rozhodnutí, které vychází z faktu, že fosilní zemní plyn není součástí evropské klimatické strategie. Srovnání s parametry biometanu, který vyrábí už zmíněná bioplynová stanice v Rapotíně, to potvrzuje. U biometanu z hlediska emisní stopy záleží na tom, že čeho se vyrábí. Pokud jde o výrobu z odpadu jako je tomu právě v Rapotíně, má biometan až o osmdesát procent nižší emisní stopu než zemní plyn.

Věřím, že nová situace pomůže rozvoji výroby biometanu u nás v ČR. Rapotín je totiž prvním a doposud jediným projektem svého druhu v Česku, navíc vybudovaný bez jakýchkoliv investičních či provozních podpor. Máme know how a kompetenci, máme vizi, jak do české energetiky efektivně zapojit biometan coby mimořádně efektivní zdroj obnovitelné energie. Co nemáme, je například legislativa, která by reflektovala vývoj trhu i technologií. Kvůli tomuto stavu se rapotínský biometan prodává do zahraničí. Výsledkem je, že emise uspořené v Česku se v Česku nevykazují. Už teď mě napadá otázka, kde budou dopravci biometan do svých ekologických autobusů nakupovat. V řetězci, který je nutné vytvořit, aby celý jinak skvělý plán na přechod k nízkoemisní energetice fungoval, chybí provozní podpory výrobců biometanu.

Domnívám se, že by bylo na místě právě tyto dvě klíčové otázky začít co nejrychleji řešit. Pokud mají být cíle OZE v dopravě naplněny, je nezbytné legislativně podpořit investory při realizaci projektů výroby biometanu. Právě biometan totiž má při přechodu k čistší a udržitelné energetice klíčovou úlohu.

tomas-voltr-o-biometanu

Poslední články

Ohlédnutí za výročním Strategickým meetingem EFG 2024

Ohlédnutí za výročním Strategickým meetingem EFG 2024

Již tradičně na Vysočině, tentokrát ve vesničce Radešín, se 4.–5. dubna odehrál výroční Strategický meeting EFG 2024. Téměř 50 zaměstnanců si vyslechlo informacemi nabité příspěvky devíti prezentujících. Zúčastnění měli také jedinečnou šanci vyzkoušet si únikovou hru,...