Novela zákona POZE a úspory pro automobily s alternativním pohonem

12. února 2019

O připravované novele zákona o podpoře obnovitelných zdrojů energie jsme již psali. Kromě jiného se v ní píše o vládní podpoře výroby biometanu – jak z biomasy, tak z biologicky rozložitelných odpadů. 

Další skvělou zprávou, kterou uvítá každý příznivce udržitelného rozvoje, je návrh ministerstva dopravy týkající se úlevy od dálničních poplatků pro vozidla s alternativním pohonem. Za poloviční sazby by měla jezdit auta poháněná zemním plynem a biometanem. Zdarma budou po dálnicích jezdit auta na elektrickou energii a vodík, případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého však v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr.

Jistě existuje otázka, který z alternativních pohonů je skutečně ekologicky nejzávadnější. Odpověď na tuto otázku naleznete na grafu níže.

Vzhledem k aktuálnímu energetickému mixu v ČR, by dávala smysl větší podpora aut na CNG. S přihlédnutím k faktu, že CNG může být vyrobeno z biologicky rozložitelného odpadu výsledná emisní stopa tohoto paliva výrazně klesá. Proto budeme usilovat o to, aby CNG získalo rovnoprávné postavení vedle elektřiny.

V ČR ročně vyprodukujeme cca. 1,8 milionu tun biologicky rozložitelného odpadu. Při účinnosti odpadové bioplynové stanice, jaké dosahujeme v ECR Rapotín, by se z toho množství bioodpadu dalo vyrobit  84 mil. tun CNG.

Pro představu, toto množství CNG by vystačilo pro 225 000 automobilů jako je Škoda Octavia G-Tec, nebo VW Golf TGI, při ročním nájezdu cca 8 370 km.

Poslední články

Ohlédnutí za výročním Strategickým meetingem EFG 2024

Ohlédnutí za výročním Strategickým meetingem EFG 2024

Již tradičně na Vysočině, tentokrát ve vesničce Radešín, se 4.–5. dubna odehrál výroční Strategický meeting EFG 2024. Téměř 50 zaměstnanců si vyslechlo informacemi nabité příspěvky devíti prezentujících. Zúčastnění měli také jedinečnou šanci vyzkoušet si únikovou hru,...